Julius 1886

Julius 1886

Scheepstype: sleper

Bouwwerf: onbekend, Hamburg

Bouwjaar: 1886

Lengte: 1496 cm

Diepgang : 160 cm

Breedte : 385 cm

Kruiphoogte : 330 cm

Officiële thuishaven : Hellevoetsluis

Motor : Deutz 428

Bouwjaar van de motor : 1951

Vermogen van de motor : 150 PK

ENI-nummer : NA

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Oorsprong
Het schip is in 1886 gebouwd in Hamburg voor de firma von Freeden & Co.
De naam Von Freeden was in die tijd verbonden aan een oceanograaf en latere politicus. Zowel de opdrachtgever van het schip als de oceanograaf komen uit Wilhelmshaven, maar of deze ook daadwerkelijk verband met elkaar hadden, of het dezelfde personen betrof, is nooit bewezen.
De Julius is voor het eerst gemeten in 1924 te Emden. De Julius was uitgerust met een stoommachine van 80 pk. De bemanning bestond in die tijd uit 3 man.

Sportvisserij
Vanaf circa 1960 heeft de Julius, op dat moment Thomas genoemd, gezworven rondom de Eems en op de Waddeneilanden. Zij heeft enige tijd Norderney als thuishaven gehad en werd gebruikt in de sportvisserij. In 1970 is zij verdaagd op Ameland en kwam in Hollandse handen. Vanuit Ameland is het schip in Noord-Holland beland, waar het gebruikt werd in de natte aannemerij.

Miserabel
Hier troffen wij het schip in 1996 aan in een miserabele staat van onderhoud, rijp voor de sloop. Na diverse reparaties aan de romp, het vernieuwen van het voordek, de boeiing vanaf de middenbolder naar de voorzijde, het plaatsen van de klapmuts, het vervangen van de oude Deutz 517 door de huidige Deutz 428, het vervangen van de schroefas en schroef, is het de bedoeling om de Julius in stand te houden voor het nageslacht en te tonen aan het publiek hoe deze schepen er vlak na de Tweede Wereldoorlog uitzagen.

Status
De sleepboot Julius is sinds 2002 geregistreerd als varend monument in de categorie A.