Kabeljauw 1924

Kabeljauw 1924

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: A. Pannevis, Alphen a/d Rijn

Bouwjaar: 1924

Lengte: 2160 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 460

Diepgang : 130 cm

Kruiphoogte : 340 cm

Officiële thuishaven : Harlingen

Motor : Kromhout TS 117

Vermogen van de motor : 105 PK

Bouwjaar van de motor : 1958

ENI-nummer : NA

Het motorschip is gebouwd in opdracht van de heer H.A. Kieviets door de werf Pannevis in Alphen aan de Rijn. Hij noemde haar Lena naar zijn vrouw Lena Breesnee. We vinden de Lena in de Scheepvaartkrant van 31 december 1924 in een bouwlijst van de firma A. Pannevis terug.
De oudste zoon van Hendrik en Lena, Leendert gaat samen met broer Theo met het nieuwe schip varen op dezelfde route. Leendert laat in 1941 het schip opnieuw meten; het nieuwe meetnummer is R 13020 H. Rond 1965 verkoopt hij het schip aan oliehandel J.A. van Hamburg. Toen is de stuurhut verplaatst. De stuurhut komt een stuk verder naar voren te staan. Hierdoor ontstaat een zitje boven de machinekamer.
Rond 1970 geeft de heer Knops het schip de naam Anton. Hij vervangt de stuurhut door de stuurhut van ms. Viking die naar de sloop zal gaan. In 1987 wordt de Anton naar “Friesland” verkocht.
Een Harlinger met Duitse tongval gaat met het scheepje aan de gang. In Makkum wordt door De Boer de Friese kap door een stalen opbouw vervangen. Hij noemt het scheepje de ‘Kabeljauw’. Rond 1990 heeft de eencilinder Kromhout motor plaatsgemaakt voor de zescilinder Kromhout TS 117, 105 pk. Ook de laadmast heeft ondertussen zijn functie verloren en is er uitsluitend nog om het toplicht te dragen.
In 2012 is de Kabeljauw verkocht aan een Zwitsers paar. Zij hebben bij ScheepsReparatie Friesland de elektrische installatie laten vernieuwen. Verder komt er een centrale verwarming en een boegschroef in het schip. Ook het schilderwerk wordt aangepakt.