Kismet 1908

Kismet 1908

Scheepstype: beurtvaarder

Bouwwerf: Groningen

Bouwjaar: 1908

Lengte: 2130 cm

Diepgang : 144 cm

Breedte : 336 cm

Kruiphoogte : 335 cm

Officiële thuishaven : Maastricht

Motor : Mercedes OM204B

Bouwjaar van de motor : 1964

Vermogen van de motor : 120 PK

ENI-nummer : 02202906

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Beurtvaart 1908-1933
De “Kismet” is een voormalig beurtschip. Dit is niet een bepaald type schip, maar een schip dat gebruikt werd in de beurtvaart. Beurtvaart was een vorm van scheepvaart, waarbij passagiers, vracht en vee volgens een dienstregeling langs een vast traject werden vervoerd.

Het schip werd in 1908 gebouwd te Groningen, werf onbekend. Opdrachtgevers waren E. de Haan uit Doezum en F. Folkerts uit Opende.
Doopnaam in 1908 werd SS (StoomSchip) “Doezum Opende”. Het schip werd voortgedreven door een 8 pk stoommotor.

Rond 1918 werd het schip verkocht aan dhr. Vleeshouwer, eigenaar van rederij Volharding te Gorredijk. Het schip gaat “Volharding 2” heten. De rederij verzorgde de beurtvaartroute tussen Gorredijk /Oldeboorn en Leeuwarden/Groningen. Voornamelijk werden koeien en varkens vervoerd.

Tijden veranderen; de beurtvaart sterft langzaam uit.
Rederij Volharding schakelt langzaam over op het snellere vrachtwagenvervoer onder de naam "Vleeshouwer Transport".

Rondvaart 1933-1971
In 1933 wordt het schip verkocht aan de heer Jan van Straten, oprichter van rederij Janihudi, te Woudrichem. De stoommotor wordt vervangen en het schip heet nu MS (MotorSchip) “Janihudi 9”.

De rederij onderhoud veerdiensten en rondvaarten bij Woudrichem, Gorinchem en slot Loevestein. De “Janihudi 9” vaart ook in de Biesbosch en op de Maas te Maastricht.

Woonschip 1972-heden
Vanaf 1972 gaat het schip dienst doen als varend woonschip. Het wordt rigoureus verbouwd.

De huidige eigenaar woont sinds 1984 op het schip die nu “Kismet” (betekent: het lot) heet.
Het schip wordt voortgestuwd door een OM 204B Mercedes dieselmotor van 120 pk uit 1964.
Het schip is gecertificeerd ( CBB ) sinds 2016.