Koophandel 1903

Koophandel 1903

Scheepstype: beurtvaarder

Bouwwerf: Boot, Gouwsluis

Bouwjaar: 1903

Lengte: 2850 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 490

Diepgang : 130 cm

Kruiphoogte : 360 cm

Officiële thuishaven : Schiedam

Motor : Deutz WP6C 185-21

Vermogen van de motor : 150 PK

Bouwjaar van de motor :

ENI-nummer : 02323908

Vooroorlogse periode
De beurtmotor Koophandel is in 1903 gebouwd bij de werf Boot te Gouwsluis. De eerste schipper/eigenaar van Eijk woonde te Schiedam en het schip heette toen Maria Everdina. Na het overlijden van van Eijk, is het schip in 1905 overgegaan naar de fa. weduwe van Eijk en uiteindelijk rond 1933 verkocht naar België.

Belgische tijd
In België was het, onder de naam Laura en later Linda, in bezit van diverse Belgische en ten leste een Spaanse schipper(s)/eigenaren. In 1949 is het schip in België bij de werf De Roose te Me(i)relbeke verlengd van 23,5 m naar 28,5 m. Het schip is gedurende (een deel van) deze periode gebruikt voor het vervoer van vaste goederen.

Terug in Schiedam
In december 1994 hebben wij het verweesde schip Linda gevonden in de Galatheese Haven, aan het Volkerak (NL) en gekocht van de toenmalige Nederlandse eigenaar. Na een gedenkwaardige dag in Antwerpen op het kadaster, vele franken en stempels verder en vervolgens na scheepsmeting en inschrijving in het Nederlandse kadaster, konden we ons formeel trotse eigenaar noemen. In eerste instantie heeft Jan Frenaij het schip direct geheel in gebruik genomen als werkplaats. Hier heeft hij lieren gerestaureerd en nieuw gebouwd voor de tradionele zeil- en motorvaart. Met technieken als klinken, smeden, draaien en lassen, onder de bedrijfsnaam Frenaij lierenbouw gevestigd te Schiedam. Vandaar de huidige naam ‘Koophandel’. In de loop van de tijd heeft hij als schipper/eigenaar het schip gerestaureerd naar de staat waarin het zich nu bevindt. Naar mate de jaren verstreken en de haren gingen grijzen, is het plan gegroeid om de werkplaats voor de helft kleiner te maken en het schip deels in te timmeren en in te richten voor bewoning. En zo geschiedde. Natuurlijk wordt er met het schip gevaren. Voorheen niet alleen voor recreatie, maar tevens om opdrachten op te nemen, lieren af te leveren & plaatsen bij klanten en werk op locatie. Het varen is een mooie, trage manier van reizen, die tevens de gelegenheid geeft het varend erfgoed breder te presenteren.

Het onderzoek naar de historie van het schip loopt tot op de dag van vandaag. Pas in 2011 ontdekten we, dat het schip is terug gekomen in de stad Schiedam, waar het oorspronkelijk allemaal begonnen is. Toeval bestaat (niet).