Linquenda 1916

Linquenda 1916

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: Bock et Meyer Oude Wettering ZH

Bouwjaar: 1916

Lengte: 1790 cm

Diepgang : 120 cm

Breedte : 410 cm

Kruiphoogte : 320 cm

Officiële thuishaven : Alkmaar

Motor : DAF DS575M

Bouwjaar van de motor : 1961

Vermogen van de motor : 120 PK

ENI-nummer : 1834 B Amst 1941

   

Ons schip is in 1916, in opdracht van Jan Heinis als ‘Eben-Haëzer, bij De Bock & Meyer in Oude Wetering gebouwd. Afmetingen: 17,87m. x 4,15m. Laadvermogen 42.720 ton. Het schip werd opgeleverd met een ééncilinder Deutz MKD omkeerbare dieselmotor 12 PK. Dit is het enige type modulair omkeerbare scheepsdieselmotor dat Deutz destijds in die maat maakte.
Het schip vervoerde, op contractbasis, rollen stof voor de toen opbloeiende kledingindustrie in met name het Westen van ons land. 1938 werd ze verkocht aan Willem Blom en Pieter Jellis Goedhart (resp. expediteur en slager te Leiderdorp). Ze kreeg een nieuwe naam ‘Tijd Leert Alles’ en na drie jaar ook haar huidige registratienummer 1834B-AMST-1941. Of zij ook vracht voeren met het schip is helaas onbekend.
Na een jaar verkochten ze het schip door aan Gerrit Voorneveld, schipper in Vinkeveen. Het schip werd opnieuw gemeten, het laadvermogen verhoogd tot 44.500 ton en de motor vervangen door een 2200kg lichtere ‘Industrie’ 18 PK middendruk, IB4 no. 814. Waar het schip tijdens de oorlogsjaren heeft vertoefd is in nevelen gehuld. Maar in 1949 besloot Anton van der Wilk, een met pensioen gaande schipper in Amsterdam, het schip te verbouwen voor permanente bewoning. Zo ontstond de voorkajuit, een vast stuurhuis en in 1962 werd een nieuwe gemariniseerde DAF DS575M 120 pk geplaatst. De turbo dieselmotor werd geïnstalleerd met een ZF BW 30 E45 transmissie.
Van 1976 tot 1992 heeft vervolgens Jan van der Wilk, sluis/brugwachter te Amsterdam, erop gewoond. Helaas is de specifieke ligplaats onbekend. In 1992 kreeg het scheepje zijn huidige naam, verhuisde naar Nijmegen en werd eigendom van ingenieur Ronald Petrus Joseph van Valkenburg. Terwijl hij met zijn jonge gezin aan boord woonde heeft hij veel aanpassingen aan het schip gedaan.
Al na vier jaar verkocht hij het flink gemoderniseerde schip aan Philippe Raoul Robert & Nadia Morel. Zij hebben jaren aan boord gewoond, op een vaste ligplaats aan het Canal du Midi. Nadat ze in 2003 een nieuwe Fischer Panda 8000 NE met Kubota Diesel geïnstalleerd hadden, werden wij in 2005 de trotse eigenaars van onze ‘Linquenda’. Het was liefde op het eerste gezicht!
De eerste twee jaar hebben we veel gevaren op het Canal du Midi & Latéral à la Garonne. Genoten van het goede leven, ons scheepje goed leren kennen en verbeteringen aangebracht. Een Sidepower SP200TCi Boegschroef en een rvs watertank van 3000 liter ingebouwd. Vanaf 2007 de verschillende rivieren en het vaargebied van centraal Frankrijk verkend. Onze vaste winterplaats werd Nevers. Na een zeer koude winter aan boord hebben we ons interieur opgeknapt en een Reflex 200KV dieselketel geplaatst. We kunnen nu dus nóg comfortabeler het hele jaar aan boord wonen.
In 2010 werd onze standplaats Epinal en hebben we de Vogezen, de Doubs, Rijn, Saar, Moezel en Maas op ons duimpje leren kennen. De jaren daarna België, Nederland en Duitsland (Berlijn). Prachtig vaargebied!!
Sinds 2018 zijn we terug in Nederlands en genieten we van het langzame bootleven in dit heerlijke land.