Linquenda 1916

Linquenda 1916

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: Bock & Meyer, Oude Wetering

Bouwjaar: 1916

Lengte: 1790 cm

Diepgang : 120 cm

Breedte : 410 cm

Kruiphoogte : 320 cm

Officiële thuishaven : Almere

Motor : DAF DS575M

Bouwjaar van de motor : 1961

Vermogen van de motor : 120 PK

ENI-nummer : 1834 B Amst 1941

   

Gebouwd bij de Bock & Meyer, Oude Wetering, als EBEN HAEZER voor Jan Heinis uit Amsterdam. Hij vervoert rollen stof en zand en grint in Noord en Zuid Holland. Er staat dan een 1 cilinder Deutz MKD omkeerbare dieselmotor in van 12 pk. In 1941 wordt het schip eigendom van de werf, die het schip bij het Kadaster registreert als TIJD LEERT ALLES. aan Willem Blom, expediteur en Pieter Goedhart, uit Leiderdorp. Zij verkopen het in 1942 aan Gerrit Voorneveld uit Vinkeveen. Hij vervangt de motor door een 2200 kilo lichtere Industrie motor van 18 pk waardoor het schip meer vracht kan vervoeren: het tonnage neemt toe van 42 naar 44 ton. In 1949 wordt schipper Anton van der Wilk eigenaar. Hij vaart vracht en woont met zijn vrouw en 6 kinderen voorin het schip. In 1967 koopt hij een groter vrachtschip en de “Tijd leert Alles” wordt dan gebruikt als woonboot. In 1976 neemt Antons zoon Jan van der Wilk, sluiswachter in Amsterdam, het schip over. Hij vervangt de motor door een DAF 575 en verbouwt het voorste vrachtruim tot woonruimte. In 1992 wordt Ronald van Valkenburg eigenaar. Hij noemt het schip LINQUENDA. Hij vervangt onder andere het stuurhuis, maar verkoopt het in 1996 aan Philippe Robert en Nadia Morel uit Zwitserland. De huidige eigenaren kopen het schip in 2005. In de afgelopen jaren hebben ze gevaren van de Spaanse tot de Poolse grens en natuurlijk in Nederland. Hier zijn slechts enkele van de belangrijke dingen die de afgelopen 20 jaar onder onze hoede zijn gedaan om het schip toekomstbestendig te maken. Panda Generator 8 kW. Walstroom Transformator, Hella led navigatieverlichting, AIS geïnstalleerd, volledig nieuwe VDO-instrumenten, nieuwe bedrading van 12, 24, 220 en 400 volt met Victron smart chargers en een zonnesysteem. Side-Power SP200TCi Boegschroef. 3 Roestvrijstalen watertanks van in totaal 3000 liter en 2 Roestvrijstalen dieseltanks brengen de brandstofcapaciteit op 1000 liter. 2 Roestvrijstalen riool zwart en grijs water tanken van 500 liter met een pompsysteem. Traditionele Deense Reflex diesel cv-ketel met radiatoren en interne renovatie, waardoor er 7 goede bedden zijn. De Deense bijboot van glasvezel is van het merk Bukh is uit 1970.