Lutje Wad 1955

Lutje Wad 1955

Scheepstype: overige (motor)

Bouwwerf: Schiedamse Scheepswerf, Schiedam

Bouwjaar: 1955

Lengte: 2000 cm

Diepgang : 110 cm

Breedte : 480

Kruiphoogte : cm

Officiële thuishaven : NA

Motor : GM

Bouwjaar van de motor : 0000

Vermogen van de motor : 150 PK

ENI-nummer : 02309973

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Jacoba
In 1955 werd de Jacoba in Schiedam te water gelaten. Bij de bouw is een 58 PK Perkins ingebouwd. In 1957 is het schip in het Rotterdamse scheepskadaster ingeschreven.

Schiedam
Het schip is gebouwd op de Schiedamse Scheepswerf Schiedam voor van 't Hart R'dam als m. compr. bt. (motor compressor boot) met een laadvermogen van 20 ton. De hoeklijnen van de spanten en de verschansing zijn nog geklonken verder is alles gelast.

General Motors
In 1974 is groot onderhoud aan de Jacoba gedaan. Het vlak zou volgens de schipper zijn vervangen en mogelijk is toen ook de huidige motor geplaatst. Een 150 PK GM diesel. Dit is een tweetakt motor met zes cilinders in lijn. Achter de motor is een Twindisc keerkoppeling met een vertraging van 1,5 naar 1 geplaatst en een driebladsschroef van 25 inch. Deze motor is ontwikkeld door de Detroit Diesel Engine Division van General Motors. Bij de landing in Normandië zijn landingsvaartuigen gebruikt waar deze motoren in stonden.

Hillers VII
Het schip werd begin deze eeuw verkocht aan de firma Hillers in Zwijndrecht en omgedoopt tot Hillers VII. Zij hebben het schip maar een paar jaar in bezit gehad.

Aanpassingen
Na de aankoop door de huidige eigenaar is het schip flink aangepast. Alle funderingen voor de tweede motor en de overige apparatuur in het ruim zijn verwijderd. De slangenhaspels en aansluitingen voor de hogedruk waterpomp en de compressor zijn van het dek verwijderd. Om stahoogte in het ruim te krijgen zijn de twee lichtstraten vervangen door een nieuwe roef.