Maria 1879

Maria 1879

Scheepstype: aak

Bouwwerf: Jonker Alblasserdam

Bouwjaar: 1879

Lengte: 2300 cm

   

Breedte : 500

Diepgang : 100 cm

Kruiphoogte : 250 cm

Officiële thuishaven : Amsterdam

Motor : Kromhout

Vermogen van de motor : 65 PK

Bouwjaar van de motor : 1956

ENI-nummer :

Stevenaak Maria is een van de oudste schepen van Nederland. Ze is een typisch rivierschip voor Rijn IJssel en Waal.
Gebouwd in 1879 en van puddelijzer.

De Maria vervoerde stenen, turf, hout en kolen.

De restauratie is begonnen in de tachtiger jaren van de vorige eeuw, Als Amsterdamse woonboot werd ze omgebouwd tot zeilend schip.
Ik kocht de Maria in 1995 vanuit de Museumhaven Amsterdam van Fred Schimmel. Fred heeft de Kromhout ingebouwd. Hiervoor is de onderkant van de achtersteven verwijderd, Dit deel ligt nu tussen de werfmachines op de kade. Fred heeft ook veel staalwerk gedaan waaronder een compleet nieuw paviljoen, achterdek, ankerlier, gangboorden en een deel van het vlak.

Ik heb de zwaarden, mastkoker, luikenkap, zwaardlieren met conische rollen gemaakt.
De zeilen zijn van bruin halfom katoen/kunststof doek met aangenaaide lijken rondom.
De Maria is uitgevoerd met een stengemast. Op een van de foto's is de Maria te zien onder voltuig in Wageningen 1895.
De stengemast was er vanwege de spoorbruggen. De steng (bovendeel mast) kan men laten zakken met de stengewindereep. Zo kon men met zeil alsnog de spoorbrug onderdoor. Alle spoorbruggen hadden een wettelijke hoogte
De Maria had geen zeillieren alles gebeurde met de hand.

De achtersteven is van een zeer sierlijk model. Ook wel hoerebillen genoemd. De breedte achter is vier meter waarbij de buikdenning twee meter is, enorme ronde kimmen dus. Dit was nodig om het water goed los te kunnen laten als op de rivier werd gevaren.

Alle blokken zijn gemaakt aan de hand van de Blokkepoot handleiding van het LVBHB vakblad.