Maria 1927

Maria 1927

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: Vd Laan, Woubrugge

Bouwjaar: 1927

Lengte: 2495 cm

Diepgang : 110 cm

Breedte : 430 cm

Kruiphoogte : 340 cm

Officiële thuishaven : Dordrecht

Motor : Mitsubishi

Bouwjaar van de motor : 1980

Vermogen van de motor : 145 PK

ENI-nummer : 03030422

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Maria vroeger
Eén van de broers van de bouwers v/d Laan ging 's nachts bij zijn voormalige werkgever de bekende scheepswerf Boot te Alphen a/d Rijn de mooie lijnen van hun schepen kopiëren. De v/d Laan schepen werden standaard uitgerust met een Kromhout motor.

Uit de vaart
Het schip is waarschijnlijk ergens in de jaren 70/80 uit 'de vaart' gegaan. Het werd toen te klein om nog een inkomen uit dit schip te halen. Daarna met inzicht omgebouwd tot varend woonschip.

Aanpassingen
De kromhout motor en theehut zijn verwijderd. De ingang naar de machinekamer en laadruim zijn vanuit de stuurhut aangepast. Voor de stuurhut zijn houten luikjes geplaatst van 40x40 cm. De stuurhut is 40 cm naar voren gekomen en het stuurwiel met “wormwiel” is gebleven. De den is met behoud van alle originele onderdelen ongeveer 20 cm verhoogd. Er is ook een stalen dek geplaatst (onder de merkelgaten) met isolatie.

Eigenaren
De Maria heeft door de vele moeite en liefde van de vorige twee Amerikaanse eigenaren een waardig tweede leven gekregen. Ze hebben de geschiedenis uitgezocht en veel onderhoud gepleegd. De Maria heeft met hen lang in Frankrijk gevaren. De vorige eigenaar Reint Dragt heeft de Maria met respect voor de historie technisch gemoderniseerd en de houten luikenkap herplaatst. De Maria wordt door de huidige eigenaren gebruikt als varend woonschip met behoud van het historisch uiterlijk.

Maria heden
De Maria is een fraai gelijnde luxe motor. Het restauratielaswerk is onzichtbaar uitgevoerd. De Maria heeft een origineel vlak en kimmen, geen kalffdekken en een houten historische luikenkap.