Mathilda 1911

Mathilda 1911

Scheepstype: aak

Bouwwerf: ’s Gravenhage

Bouwjaar: 1911

Lengte: 1950 cm

Diepgang : 80 cm

Breedte : 400 cm

Kruiphoogte : 350 cm

Officiële thuishaven : ‘S-GRAVENHAGE

Motor : DAF

Bouwjaar van de motor : 1972

Vermogen van de motor : 160 PK

ENI-nummer :

   

Een Hagenaar met verhaal

De Mathilda is in 1911 gebouwd in Zwartsluis als Hagenaar, een aak ontworpen voor de smalle binnenwateren tussen Den Haag en Delft. Deze zeilschepen vervoerden zand, turf, kolen en bouwmaterialen voor de groeiende steden.

Op de trekvaarten werd de Mathilda vaak voortgetrokken door menskracht, soms zelfs door weeskinderen vanuit het weeshuis in Delft, zoals toen gebruikelijk was in de eerste helft van de 20e eeuw.

Mathilda werd in 1928 overgeschreven naar Assen en was actief op de Drentse en Groningse kanalen, waar zij turf, zand of bouwmaterialen vervoerde. Dit is passend bij Hagenaars die in noordelijke wateren werden ingezet, omdat daar veel vaarwater is met smalle bruggen en lage doorvaarthoogte.

Na tientallen jaren varen is de Mathilda omstreeks de jaren ’30 uit de vrachtvaart gegaan en heeft zij ruim als woonboot dienstgedaan bij een familie in Gorinchem, waar zij diende als atelier en werkplaats.

In 2021 kochten wij de Mathilda in verwaarloosde staat en hebben haar voor €8.000 overgenomen. In Waspik is zij stap voor stap gerenoveerd en gemotoriseerd met een DAF-motor uit 1972, zodat zij opnieuw zelfstandig kon varen. In 2024 is de Mathilda opnieuw te water gelaten als varend woonschip, met behoud van haar karakter en de charme van een Hagenaar, nu als duurzaam thuis op het water.

Met de Mathilda brengen wij een stukje Haagse scheepvaartgeschiedenis opnieuw tot leven.