Momo 1923

Momo 1923

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: De Onderneming, Nieuw Lekkerkerk

Bouwjaar: 1923

Lengte: 2564 cm

Diepgang : 110 cm

Breedte : 419 cm

Kruiphoogte : 350 cm

Officiële thuishaven : Alkmaar

Motor : Kromhout M 2

Bouwjaar van de motor : 1923

Vermogen van de motor : 30 PK

ENI-nummer : 02300261

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

LUXE MOTOR MOMO (80 TON),
GEBOUWD IN 1923 BIJ ‘DE ONDERNEMING’ IN NIEUW-LEKKERLAND

Deze luxe motor stond in Vreeswijk bekend als de Antonia Johanna. Vreeswijkers Antonius (Toon) Pouw en Antonia Johanna Baars lieten het schip bouwen voor de zandindustrie. Hij betaalde er 8460 gulden voor. Het schip werd vernoemd naar de vrouw van de schipper: "Antonia Johanna". In 1937 volgde neef Hendricus Antonius Pouw zijn oom op. Ook hij beugelde zand met het schip. Indertijd won men nog zand met de hand, met de beugel: een ijzeren ring aan een meterslange stok, waaraan een katoenen zak was bevestigd. Daarmee schraapte men zand van de bodem.

Na WO II kreeg het schip een knijper waarmee in een keer een flinke hoeveelheid zand van de bodem kon worden gehapt. Daarnaast kreeg de Antonia Johanna ook een zelflosinstallatie.

Hendricus Antonius’ zoon Henk volgde zijn vader weer op. Tot 1952 voer hij er vracht mee, zoals spijkers van Jutphaas naar Rotterdam, ijzer van Zuilen naar IJmuiden, hout van Amsterdam naar Rhenen, gietwerk van Jutphaas naar Krimpen aan de IJssel, enz. In 1952 meerde hij af bij de Spinozabrug te Utrecht en bleef daar tot zijn dood in 1986 op het schip wonen.

De volgende eigenaar kocht het schip van de erfgenamen en veranderde de scheepsnaam in "Momo", vernoemd naar de hoofdpersoon uit het sprookje "Momo en de tijdspaarders". Het ruim werd voor bewoning geschikt gemaakt en er wordt nog steeds op het schip gewoond en mee gevaren. De motor is een gloeikop Kromhout; een "dertiger". Niet al te veel, maar wel "echte" PK's. In ieder geval genoeg om na een heerlijke tocht naar de Middellandse Zee op eigen kracht de Rhône op te varen.

Intussen is het schip in 2021 weer van eigenaar veranderd. Het woongedeelte is sterk gemoderniseerd, met eigentijdse voorzieningen, zonder afbreuk te doen aan de authenticiteit van het schip. De motor is dezelfde gebleven. Momenteel ligt het schip weer in Vreeswijk, haar oorspronkelijke thuishaven.