Nautilus 1964

Nautilus 1964

Scheepstype: dienstvaartuig

Bouwwerf: Marinewerf, Den Helder

Bouwjaar: 1964

Lengte: 2320 cm

Diepgang : 120 cm

Breedte : 500 cm

Kruiphoogte : 550 cm

Officiële thuishaven : Amsterdam

Motor : Volvo Penta

Bouwjaar van de motor : 1993

Vermogen van de motor : 256 PK

ENI-nummer : 02318490

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

In 1964 bouwde de Koninklijke Marine gelijktijdig drie duikschepen op de Rijkswerf in Den Helder, de Nautilus, Hydra en Triton. De romp was van ijzer, voor een buik met slingerkielen en naar achter uitlopend in een mooi geveegde kont. Vanwege gewichtsbesparing werd de opbouw van aluminium gemaakt en de dekken van teak. Met de Volvo Penta hoofdmotor van 250 pk haalt ze een topsnelheid van 10 knopen.

Een havenduiksloep was de basis voor acht vaste bemanningsleden, twee onderofficieren en 6 duikers. De Nautilus werd bekend vanwege haar vrouwelijke hospik voor de medische begeleiding van de duikers.
Een belangrijke taak van de Nautilus was het onschadelijk maken van mijnen, daarnaast zijn ook beveiligingstaken uitgevoerd waarbij duikers onder schepen patrouilleerde tegen vijandige duikers die explosieven onderwater probeerde te plaatsen. Op oude foto’s is geen bewapening te zien, maar het schip konden wel om de grote schepen heen cirkelen om met sterke sonar vijandelijke duikboten op te sporen.

In 1994 werden deze drie duikschepen uit de vaart gehaald en vervangen door nieuwe. De Nautilus werd verkocht aan landmacht-officier Rauwerda en hij verving de linnen tent door een vaste opbouw op het achterdek, net zo groot, maar nu ingericht als luxe salon. De ankers werden niet meer aan dek gehesen, maar voortaan in de kluizen gedraaid, verder bleef alles bij het oude.

Het schip is zeewaardig en heeft in marine tijd veel uithoeken van Nederland bezocht. In 1999 is de Nautilus naar de kanaaleilanden gevaren vanuit haar toenmalige ligplaats in Normandie.
Na verkoop is ze in bezit geweest van twee andere eigenaren totdat ik het schip kocht in juli 2021. Het schip doet nu dienst als opleidingschip voor leiderschapstrainingen en als kantoor. Als consultant verhuisd mijn kantoor / logeerkamer met mij mee door het land.