Neeltje 1933

Neeltje 1933

Scheepstype: sleper

Bouwwerf: Fa. A. Lanser, Sliedrecht

Bouwjaar: 1933

Lengte: 1420 cm

Diepgang : 160 cm

Breedte : 320 cm

Kruiphoogte : 330 cm

Officiële thuishaven : Bergschenhoek

Motor : Thüringer Motoren Werken GmbH Nordhausen

Bouwjaar van de motor : 2000

Vermogen van de motor : 180 PK

ENI-nummer :

   

De voormalige sleepboot is gebouwd in 1933 bij scheepswerf A. Lanser in Sliedrecht. In de geschiedenis komen verschillende namen voor; Hermes, Sancta Maria en Nelly. Volgens het getuigschrift van Branding in 1955 heette de boot toen Sancta Maria en kreeg in 1956 de naam Nelly. In 2021 heeft de nieuwe eigenaar de naam van de boot aangepast in Neeltje.

In de beschikbare documenten is de lengte van de boot steeds vermeldt als 13,56 m. Echter de boot is 14,20 m. Aan de constructie van het schip is niet te zien dat de boot is verlengd sinds 1933.

Aangenomen wordt dat de boot tussen 1933 en 1956 sleepwerk heeft verricht in Nederland. In 1956 is een Certificaat van onderzoek afgegeven voor het uitvoeren van sleepwerk tussen het Spijkscheveer en Keulen. Dit certificaat liep af in 1968 en is niet verlengd. In 1961 is de boot overgegaan naar H. Broxen Bergingsbedrijf NV in Rotterdam.

In 1970 is de Teboekstelling doorgehaald. Op het toenmalige bewijs van branding is de kwalificatie “weekendboot” ingevoegd. Tussen 1970 en 1976 is de boot in eigendom geweest van Lodewijks zonder verdere verwijzing. In de foto's is een foto geplaatst van het originele model. Later is het schip verbouwd naar de huidige uitvoering. Tussen 1976 en 2021 is de boot in het bezit geweest van de heer Verbrugge. Hij heeft de technische installaties aangepast en in het jaar 2000 een nieuwe motor geplaatst van Thüringer Motoren Werke en heeft een aggregaat geplaatst.

De boot was voorzien van een 150 pk., 4 takt MAN motor. Er wordt ook nog verwezen naar een 250 pk. In 2000 is de nieuwe motor van Thüringer Motoren Werke geplaatst met vermogen van 160 pk.

In 2021 heeft Jos van der Westen de boot overgenomen van de heer Verbrugge. Onder het stuurhuis heeft Piet van Walsum een woonverblijf annex slaapruimte gecreëerd. De gasgeiser en -kookplaat zijn vervangen door een elektrische kookplaat en elektrische boiler. In dit woon/ slaapverblijf is 220 V AC aangelegd. Dat deel van de installatie wordt gevoed door een combilader/ omvormer met als basis een 24 V accuset. Het 12 V net wordt gevoed door 1 accu die is gekoppeld aan een druppellader. Door deze aanpassingen is de boot geschikt gemaakt voor een langer verblijf aan boord.

In 2024 is de boot drooggezet en in andere kleuren geverfd.