Nieuwe Zorg 1892

Nieuwe Zorg 1892

Scheepstype: tjalk, overige (zeil)

Bouwwerf: Duyvendijk, Ouderkerk aan de Ijsel

Bouwjaar: 1892

Lengte: 1790 cm

Diepgang : 75 cm

Breedte : 406 cm

Kruiphoogte : 190 cm

Officiële thuishaven :

Motor : Ford

Bouwjaar van de motor :

Vermogen van de motor : 90 PK

ENI-nummer :

   

Paviljoenboeier Nieuwe Zorg is gebouwd in 1892 in Ouderkerk aan de IJssel. Werfeigenaar Lena Duyvendijk registreerde het schip waarna Arie Speksnijder als eerste schipper het schip gebruikte als beugelschip. het bleef in dienst van zand en grindbedrijf in Ouderkerk aan de IJssel tot 1971.
In 1920 is er een A.B.C. 7 pk motor geplaatst en in 1930 kwam er een zwaardere Triumph 11 pk dieselmotor in. De motor stond bakboord voor in het ruim en werd gebruikt voor zowel voortstuwing als aandrijving van de laad- en loskraan met sleepbakje. Het zeil was toen al verdwenen. Verder werden ook ankerlier en lenspomp aangedreven door de hoofdmotor. Aan het einde van de lange schroefas, die in een met olie gevulde buis draaide bevond, zich een Brevo keerkoppeling.
Toen het tonnage te klein werd bleef het schip in dienst van het bedrijf en deed dienst voor het lossen van schepen die langszij kwamen met zand en grind.
Het schip is in 1987 verkocht waarna verschillende eigenaren het schip hebben gerepareerd, uitgedeukt, ontdaan van laad/los installatie en hermotoriseerd. In 2018 kochten de huidige eigenaren het casco Nieuwe Zorg. Zij hebben het restaureren voortgezet. Zo werd het schip ontdaan van het verhoogde paviljoen, werden de originele lijnen van het schip hersteld, kreeg het weer een traditioneel geklonken paviljoen en werden unieke details op ambachtelijke wijze hersteld.