Norderney 1950

Norderney 1950

Scheepstype: overige (motor)

Bouwwerf: Berlijn

Bouwjaar: 1950

Lengte: 1680 cm

Diepgang : 140 cm

Breedte : 404 cm

Kruiphoogte : 450 cm

Officiële thuishaven : Amsterdam

Motor : MAN W17,5/22A

Bouwjaar van de motor : 1950

Vermogen van de motor : 150 PK

ENI-nummer :

   

Als Baumrönne werd dit schip in 1950 gebouwd in Berlijn en werkte tot 1993 als tonnenlegger op de Duitse Waddenzee vanuit Cuxhaven. Aan boord was plek voor twee bemanningsleden, die elk een eigen bedje hadden in het achteronder. Verder was de enige leefruimte de stuurhut. Het ruimpje voorin was bestemd voor kabels en andere materialen en koken kon vanuit het gangboord.
De originele houten stuurhut is in 1976 vervangen voor een wat grotere aluminium versie.
In 1993 is het schip uit de vaart genomen en verbouwd voor recreatie onder de naam Nanny. Het voordek is verhoogd om leefruimte met stahoogte te maken in het ruim. Meer aanpassingen zijn er aan het uiterlijk niet gedaan en ook binnen zijn slechts beperkt dingen toegevoegd. Alle 50er-jaren techniek in machinekamer en stuurhut alsmede de originele bemanningsbedjes zijn nog aanwezig.
De motor, een MAN W17,5/22A, had veel te lijden gehad van de open koeling met het zoute water en was er slecht aan toe. In 2010 is deze uit het schip geweest en met behulp van een donormotor volledig gereviseerd en teruggeplaatst, nu met gesloten kimkoeling.
De originele vaste stalen mast met hijsgieken is vervangen door een aluminium neerklapbare replica, zonder gieken.
De naam Nanny is afkomstig van de Duitse ezelsbrug om de volgorde van de Waddeneilanden te onthouden (Welcher Seemann Liegt Bei Nanny Im Bett). Hierin vertegenwoordigt Nanny het eiland Norderney.
Als herinnering aan het oorspronkelijke werkgebied hebben wij het schip in 2023 naar dit eiland vernoemd.