Nova Cura 1937

Nova Cura 1937

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: Vahali, Gendt bij Nijmegen

Bouwjaar: 1937

Lengte: 3999 cm

Diepgang : 120 cm

Breedte : 628 cm

Kruiphoogte : 535 cm

Officiële thuishaven : Amsterdam

Motor : DAF 1160 M

Bouwjaar van de motor : 1986

Vermogen van de motor : 300 PK

ENI-nummer : 03150191

   

Verschillende namen en eigenaren:
In 1937 is dit schip gedoopt als Energie VII. De eerste eigenaar was het bedrijf Zandzuig Brandstoffen & Transportbedrijf NV Arnhem. In 1942 kreeg het de naam Tenax 2, met als eigenaar C.A. Jansen in Arnhem. In 1954 de naam Natra V, eigenaar Joh. Nauta Handel & Transportbedrijf BV in Rotterdam. In 1961 was er een mutatie, waarbij de naam en eigenaar dezelfde bleef als die in 1954. In 1971 kreeg het schip de naam Spes, de eigenaar werd J. Stouthardt in Gouderak. In 1979 werd het schip Nova Cura genoemd en kwam het in handen van R. Fortuin senior, die het in 1984 verkocht aan zijn zoon R. Fortuin junior, de huidige eigenaar. De naam bleef hetzelfde.

Aanpassingen vanwege economische belang:
In 1937 was de lengte van het schip 40 meter. Het schip is geklonken verlengd met 10.70 meter. Hierna zijn de kalffdekken aangebracht, boven de originele gangboorden. Deze aanpassingen zijn gedaan om meer tonnen vracht te kunnen vervoeren.
Door R. Fortuin junior is in 1988 de den verhoogd met ca. 1 meter. Deze aanpassing is gedaan om meer kubieke meter inhoud te creëren voor lichte bulkgoederen.

2002: Nova Cura ter hoogte van Papenburg, op de Eems, onderweg van Rotterdam naar Bremerhaven met veevoer (foto 2)

Laatste schip Nederland met koemest
De luxe motor Nova Cura heeft veel soorten vrachten vervoerd. R. Fortuin junior is de laatste schipper geweest in Nederland, die in 1989, met zijn schip Nova Cura koemest van Friesland naar de bollenstreek Hillegom en Lisse heeft gevaren.
De laatste zeven jaren voer hij met cacaobonen van Amsterdam naar Zaandijk. In 2014 is de Nova Cura uit de vrachtvaart gehaald.

Inkorten:
Eind 2015 is het schip ingekort naar 39.99 m. R. Fortuin junior is nog steeds de eigenaar.