Oeral Thús 1920

Oeral Thús 1920

Scheepstype: overige (zeil)

Bouwwerf: onbekend

Bouwjaar: 1920

Lengte: 1300 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 330

Diepgang : 80 cm

Kruiphoogte : 300 cm

Officiële thuishaven : NA

Motor : Weichai 22B3C

Vermogen van de motor : 75 PK

Bouwjaar van de motor : 2007

ENI-nummer : NA

Vissen
De Oeral Thus is rond 1920 gebouwd als ca 9 meter lang zeilend vissersschip. De eerste eigenaar was Jan Pilon (ome Jan en tante Pien) die ermee visten op de Zuiderzee/IJsselmeer. Ze woonden op een tjalk en visten met een zeilende bijboot van ca. 9 m lang, de latere Oeral Thus (zoals blijkt uit een schilderij uit ca. 1929/1934 Kornwerderzand).

Wonen
Toen Pilon stopte met vissen (rond 1950) werd de tjalk verkocht, de Oeral Thus werd met ca. 4 m verlengd en van een roef voorzien. De verlenging is er traditioneel tussen geklonken, de roef is gelast. Het echtpaar Pilon woonde er daarna tot op hoge leeftijd (ruim 90) op. Voor verwarming en koken zorgde een houtkachel die gestookt werd met door Jan opgevist drijfhout. Hij ving regenwater op van het dak van de roef en sloeg dit in het vooronder in emmers op. De ver naar voren en naar achteren geplaatste bolders duiden nog op het vissersverleden. De pennenbank achterop en het zeilwerk onder de kajuitvloer zijn restanten van het zeilverleden. In ca. 1955 heeft Jan er een nieuwe Samofa ca. 20 pk in Harderwijk in laten zetten. In de kuip zaten klapbankjes, ongeveer zoals nu de vaste banken. Pilon had geen kinderen.

Startschip
Na het overlijden van Pilon (in de jaren 60) erfde neef Harrie Regelink, ijzerhandelaar in Kampen, het schip. Het deed regelmatig dienst als startschip bij zeilwedstrijden van WSV het Koggeschip te Kampen en heette toen ook al Oeral Thus. ’s Zomers werd het schip naar een camping aan ’t Zoal in Workum gevaren en deed daar dienst als familieschip van de fam. Regelink die daar een staanplaats had.
In 1994 werd het schip verkocht. In de jaren 1999 en 2007 wisselde het schip ook nog eens van eigenaar. Er zijn tochten gemaakt door Nederland, België en Frankrijk.
In de loop der jaren zijn er aanpassingen gedaan t.b.v. het comfort. Er is ingetimmerd en geïsoleerd, kap boven kuip aangebracht, motorkap verkleind, boegschroef Vetus, voorluik vernieuwd, banken in kuip aangebracht, raamlijsten binnen en buiten vernieuwd.

Nieuwe motor
In 2009 is de Samofa vervangen door een nieuwe Weichai Deutz 3 cil, van 75 pk. Leverancier Abato, ingebouwd door Multivlet werf te Doesburg. Schroef aangepast. Stuurhutje geplaatst
In Juli 2016 werd de Oeral Thus verkocht aan de huidige eigenaren.