Omega 1920

Omega 1920

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: onbekend / Sipma Harlingen

Bouwjaar: 1920

Lengte: 2150 cm

Diepgang : 90 cm

Breedte : 460 cm

Kruiphoogte : 350 cm

Officiële thuishaven : Köln D

Motor : DAF 615

Bouwjaar van de motor : 1994

Vermogen van de motor : 160 PK

ENI-nummer : 02206921

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

In 1994 werd dit schip, dat vermoedelijk was gebouwd als luxemotor, bij Sipma in Harlingen herbouwd tot een directievaartuig of liever gezegd een jacht. Van binnenuit zie je nog wel de oude klinknagels en spanten op de romp. Van buiten is de romp volledig opnieuw gelast. De structuur en de techniek is van 1994.
Na een paar jaar kocht het schippersechtpaar Klos het schip. Het echtpaar had zijn vrachtschip opgegeven om op het land te gaan wonen. Tot hun spijt. Ze woonden ongeveer 10 jaar ‘s zomers en ‘s winters op het schip.
Eind 2013 kochten wij het schip. Als gepensioneerden willen we nu de warme zomermaanden op het schip ervaren. Onze reizen brengen ons naar Duitsland (Berlijn), België en natuurlijk Nederland. Ook reizen naar Frankrijk zijn mogelijk door de kruiphoogte van slechts 3,50 meter. Omega heeft altijd zijn naam behouden sinds 1994.
Het schip is geregistreerd in het Nederlands kadaster. Thuishaven is Keulen in Duitsland. De Omega heeft de volledige goedkeuring voor de Duitse en Nederlandse Rijn en alle binnen-wateren, zodat we heel Europa naar de Zwarte Zee kunnen bevaren.
Omega is voorzien van grote tanks: 3000 liter drinkwater en 3750 liter brandstof voor de hoofdmotor, de CV en de generator. We zijn dus zelfvoorzienend.
Het schip heeft een ruim stuurhuis, een grote salon met complete keuken en twee logeerkamers.