Orion 1936

Orion 1936

Scheepstype: sleper

Bouwwerf: Meidericher Schiffswerft, Duisburg (D)

Bouwjaar: 1936

Lengte: 2280 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 580

Diepgang : 190 cm

Kruiphoogte : 450 cm

Officiële thuishaven : Veenendaal

Motor : Deutz SV 6M 345

Vermogen van de motor : 270 PK

Bouwjaar van de motor : 1951

ENI-nummer : 02325151

D-423
In 1936 liep de toen geheten D-423 van stapel op de werf Meidericher Schiffswerft in Dbg Ruhrort in Duitsland.
De Boot, in opdracht van de Duitse rijksoverheid gebouwd, was voorzien van een stoommachine en deed dienst, als zoals het type al doet vermoeden, als sleepboot aan de noordkust van Duitsland.
De luiken waardoor de kolen in het ruim gebracht werden zijn aan bakboordzijde nog aanwezig.

In vroegere tijden, toen de winters strenger waren, kwam het voor dat de kustwateren bedekt waren met een laag ijs. Gezien het feit dat Orion daar vaak verbleef moest hij ook wel het ijs voor hem en ook voor anderen breken om zijn werk te kunnen doen. Om die reden is het deel van het voorsteven dat onder water zit 2 x zo dik als de rest van het onderwaterschip.
Eigenaren
De boot heeft in de loop der tijd meerdere eigenaren gehad
In 1949 werd het Duitse sleepbedrijf “Duisburg” eigenaar van de boot en werd in 1951 omgedoopt tot D-221.
In 1967 werd de boot verkocht. Door de nieuwe eigenaar is de boot omgedoopt tot ORION.
Tot op heden draagt de boot deze naam.
In 2000 kwam hij in handen van een particulier en niet lang daarna, in hetzelfde jaar, werd “Masius Beheer BV” in Goes eigenaar van de ORION.
Kort daarna in 2001 werd “Waterkant Holding BV” in Dinteloord de nieuwe eigenaar.
In 2005 is de boot over gegaan naar “Red Marienborgh BV” in Rotterdam.
In 2016 kwam de boot in handen van familie Spruit.
In 2021 werden wij de nieuwe eigenaren van de Orion.
Wijzigingen
In 1951 is de stoommachine vervangen door een dieselmotor.
De motor is een zogenaamde langzaamloper.
De Deutz SV 6 M 345, is een 6 cil. motor met een vermogen van 275 PK = 184 KW bij een toerental van 341 omw/min
Door de omvang van de motor is de machinekamer de grootste ruimte van de boot.
In de loop der tijd is de stuurhut een paar keer verlengd.
Tussen 2016 en 2020 is de stuurhut verlengd tot de huidige staat.