Pilot24 1959

Pilot24 1959

Scheepstype: kotter

Bouwwerf: MORSKA STOCZNIA REMONTOWA GRYFIA S.A. Gdansk

Bouwjaar: 1959

Lengte: 1570 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 460

Diepgang : 180 cm

Kruiphoogte : 420 cm

Officiële thuishaven :

Motor : Delphin

Vermogen van de motor : 165 PK

Bouwjaar van de motor : 1975

ENI-nummer :

Geschiedenis:
Het schip is gebouwd in Gdansk op de werf
MORSKA STOCZNIA REMONTOWA GRYFIA S.A., die
nog steeds actief is. De naam ‘Pilot 24’ geeft al aan
dat het schip heeft gefungeerd als loodsboot en
de grootste schepen ter wereld de haven van
Gdansk binnen heeft geloodst. Het schip heeft een
rondspant romp en is daarmee uitermate geschikt
voor het varen op zee, op de Baltische zee kan het
namelijk behoorlijk spoken.
Een Poolse loods in Szczecin vertelde ons dat om
monsterschepen de haven van Gdansk in te
loodsen zij twee krappe draaien moeten maken en
daarna afmeren aan een kade, nauwelijks langer
dan het schip. De loods kent het water als zijn
broekzak. Iedere geul of boei weet de loods
feilloos te vinden. De coördinatie tussen kapitein,
loods en de sleepboten moet optimaal zijn om het
schip keurig aan de kade te krijgen.
Na het vallen van de muur in 1989 zijn veel
schepen uit het Oostblok naar Nederland gehaald.
De schepen die daar gebouwd zijn, staan bekend
om hun degelijkheid en enorme staaldikte. Ons
schip is nummer 24. Tot onze verbazing zagen we
in Urk de Pilot 29 liggen. De eigenaar van deze
loodskotter met een andere lijn was net zo
enthousiast over zijn schip als wij zijn. In
Nederland is ons schip omgebouwd tot
pleziervaartuig en daar genieten wij nu volop van.
Huidige functie:
Wij hebben het schip in september 2019
aangekocht en na onze reis over de Oostzee,
varende via Polen naar Berlijn, hebben wij
besloten om op het schip te gaan wonen. Onlangs
hebben we onze huis verkocht, onder het motto
‘je leeft maar één keer’.