Poolster 1927

Poolster 1927

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: Firma Boot werf ‘de Vooruitgang’ Alphen aan de Rijn

Bouwjaar: 1927

Lengte: 3150 cm

Diepgang : 120 cm

Breedte : 540 cm

Kruiphoogte : 440 cm

Officiële thuishaven : Rotterdam

Motor : Gardner 6LB

Bouwjaar van de motor : 1963

Vermogen van de motor : 114 PK

ENI-nummer : 03030382

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

De Poolster is een luxe motor met een Friese maat, gebouwd voor de sluis in Stavoren. Het schip is in 1927 gebouwd voor de familie Pasveer uit Wemeldinge, ter vervanging van hun klipper ‘Poolster’.
Nadat de familie ‘onze’ Poolster verkocht voor een groter schip noemden ze deze opnieuw Poolster.

In de oorlog heeft het schip gezonken gelegen onder Maastricht in het Albert kanaal bij de Kanne, de bezetter had een bom in het ruim gegooid om ervoor te zorgen dat het Albertkanaal gestremd zou worden en er daarmee geen vervoer over het water meer mogelijk was. De familie woonde in de St. Pietersberg, samen met andere families van gezonken schepen.
Na de oorlog is het gezin Pasveer in Limburg gebleven, thuishaven werd Maasbracht. Het schip is pas in 1947 boven water gekomen en in Antwerpen gerestaureerd; in Nederland waren niet de juiste materialen beschikbaar.
Rond 1963 werd de originele Industrie motor vervangen door de huidige Gartner, die er inmiddels al ruim 60 jaar trouwe dienst doet. Toen zijn waarschijnlijk ook de dubbele roeren onder het schip gemonteerd.
Tot 1973 heeft de familie Pasveer het schip in bezit gehad en hebben Henk en Jannie Pasveer het schip gevaren.

Van 1973 tot 1980 heeft t schip uit Nijmegen gevaren en heette Nelly D. Daarna werd het weer de Poolster, van de firma van Vliet uit Ouderkerk aan de IJssel. Zij hebben het schip tot 1998 in bezit gehad en kochten daarna een groter schip die ze ook weer Poolster noemden.

In 1998 was het schip te klein voor de binnenvaart. Het is toen gekocht door iemand die erop wilde gaan wonen, hij heeft dit niet lang gedaan.

Wij zijn sinds 2000 de 5e eigenaar van de Poolster. We hebben het schip omgebouwd tot varend woonschip. De eerste vijf jaar hebben we met z’n tweeën in de oude woning van het schip gewoond om in die tijd het ruim om te bouwen tot huis.
In de oude woning was de betimmering van na de oorlog nog aanwezig, die hergebruikt was na onderwater gelegen te hebben. Helaas was het in slechte staat en hebben wij het moeten verwijderen.

Sinds de verbouwing van het vrachtruim tot huis, wonen wij met ons gezin en onze kat in het ruim van het schip.
De Poolster heeft ligplaats in Rotterdam en we varen graag tijdens vakanties.