President Van Heel 1893

President Van Heel 1893

Scheepstype: overige (motor)

Bouwwerf: Thorncraft London

Bouwjaar: 1893

Lengte: 1700 cm

Diepgang : 110 cm

Breedte : 480

Kruiphoogte : 370 cm

Officiële thuishaven : Almere haven

Motor : DAF 475

Bouwjaar van de motor : 1973

Vermogen van de motor : 80 PK

ENI-nummer :

   

De stoomreddingsboot President van Heel is gebouwd in 1893 op de Thorncraftwerf aan de Theems in Londen, in opdracht van het Zuidhollandse Reddingswezen DE ZUID. Het schip werd gestationeerd in de Berghaven in Hoek van Holland, waarvandaan het vele reddingen heeft verricht aan de Noordzeekust tot begin van de vorige eeuw. Het schip was ook betrokken bij de grote scheepsramp in 1907 van het stoomschip de BERLIN, de Harwich-Hoek van Holland ferry.
Door o.a. de grote zware stoommachine en kolenbunkers, bleek de stabiliteit van de President van Heel op zee met zeer zware stormen niet te voldoen. In 1921 is het schip omgeslagen tijdens zo'n zware storm met zware brekers in de branding op de buitenbanken. De bemanning verdronk, op 1 man na. Uiteindelijk is het schip op zijn kop op de Noorderpier bij Hoek van Holland beland.
Het schip werd geborgen en gerepareerd en voorzien van een petroleummotor van 80 pk en weer op zijn post gelegd in de Berghaven. In 1935 is het schip vervangen door een modernere reddingsboot, uit de vaart genomen en verkocht.
Het schip heeft verder dienst gedaan als garnalenkotter en rondvaartboot. In de oorlog heeft het schip in Duitsland gelegen, maar is in 1946 teruggekomen naar Nederland, waar het toen voorzien werd van een Kromhout dieselmotor. In 1985 is het schip omgebouwd tot motorjacht en voorzien van een 6 cilinder diesel DAF 475 80 pk. De reddingsbootslijnen en zeeg zijn behouden gebleven om het karakter van het oude schip te bewaren. Vanaf 1990 is de vaste ligplaats in Amsterdam.