Reserve V 1926

Reserve V 1926

Scheepstype: beurtvaarder

Bouwwerf: ‘De Hoop’ van de Gebroeders Boot te Leiden

Bouwjaar: 1926

Lengte: 2300 cm

Diepgang : 110 cm

Breedte : 425 cm

Kruiphoogte : 310 cm

Officiële thuishaven : Meerkerk

Motor : Mitsubishi 6D22

Bouwjaar van de motor : 1993

Vermogen van de motor : 150 PK

ENI-nummer : 02308691

   

Motorvrachtschip Reserve V
Dit mooie geklonken stalen motorvrachtscheepje van het type ‘Katwijker’ is gebouwd in 1926 in opdracht van N.V. Nationaal Veem.
Zij leverden diensten op het gebied van veembedrijf, expeditiebedrijf en schuitenverhuur. Dit hield in dat zij verantwoordelijk waren voor het wegen, sorteren, opslaan en bewaren van goederen, evenals het transporteren van deze goederen via schepen zoals de Reserve V.
Ze is gebouwd door scheepswerf ‘De Hoop’ van de gebroeders Boot te Leiden. De opdrachtsom voor de bouw bedroeg fl 13.000,- gulden. Voor dat geld werd het gehele schip gebouwd en uitgerust met een 30 pk Kromhout motor (type 3565) en een mast en laadgerei. De werf maakte een winst van fl 1.367,18 op de bouw.

Het schip was ontworpen voor een draagvermogen van ‘60 ton bij aflading tot merk (18cm onder dek)’. De scheepstekeningen uit 1926 en het originele bouwbestek zijn ondergebracht in het archief van het Maritiem Museum in Rotterdam, onder de oorspronkelijke scheepsnaam: ‘Reserve V’. Kopieën zijn ter inzage aan boord.

Classificeerders werkschip
Vanaf 1965 tot eind jaren ‘70 heeft het schip dienst gedaan als classificeerderswerkschip onder de naam ‘Beer III’ in onder andere de Rotterdamse haven. Daartoe werd ze uitgerust met pompen en compressoren voor het sorteren en classificeren van materialen.

Woonschip
Daarna werden de pompen en compressoren gesaneerd en is het schip omgebouwd tot woonschip.
De vorige eigenaren hebben ‘Beer III’ tussen 2000 en 2004 in de huidige staat gebracht en haar weer de oorspronkelijke naam gegeven; Reserve V. In die periode heeft het schip ook de huidige modernere motor gekregen: een gebruikte Mitsubishi 6D22 Diesel uit 1993 die teruggeregeld is naar 150pk.
De Reserve V heeft in de afgelopen 20 jaar vele Europese binnenwateren bevaren in Denemarken, België, Duitsland, Frankrijk, Hongarije. Van Berlijn tot Parijs en van Lyon tot Budapest. Het schip is CBB gecertificeerd en uitermate geschikt voor lange reizen door Europa, inclusief de Franse kanalen.

Wetenswaardigheden huidige werking
Dieselmotor met beunkoeling, met waterpomp en inlaatfilter voor uitlaatkoeling. 2x 24V Dynamo voor startaccu set en licht/huishoud-accu set. Hydrauliekpomp op uitgaande as voor boegschroef met joystick powersteering. Vetgesmeerde schroefas. Handhydraulisch stuurwerk met handpomp.
Wij zijn eigenaar vanaf maart 2025 en zullen regelmatig op Reserve V zijn om te reizen, werken en verblijven.