Reserve V – 1926

Reserve V – 1926

Scheepstype: beurtvaarder

Bouwwerf: Boot, Leiden

Bouwjaar: 1926

Lengte: 2316 cm

Diepgang : 110 cm

Breedte : 452 cm

Kruiphoogte : 300 cm

Officiële thuishaven : NA

Motor : Mitsubishi 6D22

Bouwjaar van de motor : 1993

Vermogen van de motor : 150 PK

ENI-nummer : 2308691

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Geklonken
Een mooi, geklonken ijzeren, vrachtscheepje van het type Katwijker, gebouwd in 1926 bij scheepswerf ‘Boot Leiden’ voor het Nationaal Veem in Leiden.

Classificeerder
Tot eind zeventiger jaren werd het schip gebruikt als vrachtschip voor stukgoed en later als classificeerdersvaartuig met pompen en compressoren in de Rotterdamse havens.

Woonschip
Daarna werden pompen en compressoren gesaneerd en werd het schip verbouwd tot een varend woonschip met stalen opbouw in de oude stijl, passend bij het antieke casco.

Wetenswaardigheden huidige werking
- Dieselmotor met beunkoeling, met waterpomp en inlaatfilter voor uitlaat.
- 2x 24 V dynamo voor startaccuset en voor licht/huishoud accuset.
- Hydrauliekpomp voor boegschroef en joystick powersteering.
- Handhydraulisch stuurwerk met handpomp en joystick powersteering.
- Luchthoorn met luchtcompressor apart te starten op 220volt in MK
- Vetgesmeerde schroefas: vetpers in Mk: 1 x ronddraaien vóór het varen.

Originele documenten
Het schip is SI gecertificeerd en uitermate geschikt en uitgerust voor lange reizen door Europa, inclusief de Franse kanalen. De originele scheepstekeningen en het originele bouwbestek zijn ondergebracht in het archief van het scheepvaartmuseum te Rotterdam, onder de oorspronkelijke scheepsnaam; ‘Reserve V’.