Retif 1952

Retif 1952

Scheepstype: overige (motor)

Bouwwerf: Dru, Bouchain (F)

Bouwjaar: 1952

Lengte: 3872 cm

Diepgang : 90 cm

Breedte : 507 cm

Kruiphoogte : 360 cm

Officiële thuishaven : Kleine Sluis

Motor : Iveco Aifo

Bouwjaar van de motor : 1987

Vermogen van de motor : 330 PK

ENI-nummer : 01831198

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Onze spits is gebouwd bij Chantier DRU aan het Bassin-Rond in Noord-Frankrijk, op een plaats waar verscheidene kanalen samenkomen. Hier zijn sinds 1800 vele houten Walen gebouwd, voordat men overstapte op het bouwen in ijzer. DRU bouwde voornamelijk geklonken Straatsburgers met prachtige ronde vormen en een afbouw die zijn weerga niet kende. Straatsburgers zijn spitsen met achterop een paviljoen met patrijspoorten. Dit heeft als voordeel dat de woning over de gehele breedte is, dus groter en ook koeler, wat in warmere streken van Frankrijk een voordeel is. Er zijn op deze werf ongeveer 22 Straatsburg spitsen gebouwd en vele liggen stil langs de vaarwegen in Frankrijk met als gevolg dat ze hard in onderhoud achteruit gaan. Natuurlijk op een enkel schip na met een eigenaar die weet wat
een schip is en weet wat onderhoud is. Deze mensen leven aan boord en wonen niet op een boot. De drie spitsen die nog actief zijn in de beroepsvaart zijn pareltjes om te zien en bewijzen hoe mooi deze zijn gebouwd.
De `Retif` is voor ons door een Franse familie Dubois gevaren en had zijn vaargebied van Sète aan de Middellandse Zee tot Groningen. Het schip is in opdracht van vader Dubois rond 1952 gebouwd en later door de zoon overgenomen, die er tot zijn pensioen mee heeft gevaren.
Op zich uniek dat het schip de eerste en enige naam die hij ooit heeft gekregen nog altijd voert.
En is door ons over genomen in 2015 om door te varen, nadat een ieder het dacht dat schip nooit meer beroepsmatig geëxploiteerd zou worden.
Wij varen nog als een van de weinige op de hand en zonder radar wat op de kleine kanalen ook geen voordeel geeft en je goed met goed led werklicht van 5500 kelvin het beste uitbent.
Op zich uniek dat het schip de eerste en enige naam die hij ooit heeft gekregen nog altijd voert.