Rijnstroom VI – 1926

Rijnstroom VI – 1926

Scheepstype: beurtvaarder

Bouwwerf: Pannevis, Alphen a/d Rijn

Bouwjaar: 1926

Lengte: 2762 cm

Diepgang : 120 cm

Breedte : 486 cm

Kruiphoogte : 400 cm

Officiële thuishaven : NA

Motor : Daimler Benz

Bouwjaar van de motor : 1950

Vermogen van de motor : 90 PK

ENI-nummer : 03010068

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

De “Rijnstroom VI” was het zesde schip van het Expeditiebedrijf Rijnstroom v.h. L. Hortensius Sr. uit Bodegraven. Het stalen motorschip was voorzien van een tweecilinder tweetakt compressorloze Deutz dieselmotor 50-60pk.

Dit schip is een beurtvaarder, te herkennen aan de stalen luiken (waarop extra lading kon worden vervoerd) en het dikke berghout. Het schip was zelflossend door middel van een hijstuig. Het schip heeft de oorlog ongeschonden doorstaan omdat dhr. Hortensius haar de laatste twee jaar onder hooibalen had verstopt. Net na de oorlog werd er kaas gevaren voor de ERU vanuit Leeuwarden naar Woerden of Bodegraven. Ook voer men na de februari storm van 1953 bomen vanuit Zeeland naar de houthandel in Nieuwerbrug.

Gerardus
Het schip werd verkocht op 20 maart 1970 aan Siem van Ruiten. Daags na de koop vernoemde hij het schip naar zijn vader “Gerardus”. Het schip heeft vier jaar dienst gedaan onder de vlag Van Ruiten. Ergens in die vier jaar is de Deutz vervangen voor de Daimler Benz en is het hijstuig verwijderd. Het schip had toen nog drie compartimenten in het ruim. In 1975 werd het schip verkocht aan dhr. H. Groen, waarna het bijna dertig jaar in de Amsterdamse Houthaven heeft gelegen.

Wij ontdekten het schip bij de werf van Hoekstra in Wartena en waren opslag verliefd. De aankoop was op 12 februari 2015 waarna we haar de oude naam Rijnstroom VI én het hijstuig hebben teruggegeven!