Risico 1922

Risico 1922

Scheepstype: tjalk

Bouwwerf: Ate van der Werff in Drachten

Bouwjaar: 1922

Lengte: 1808 cm

Diepgang : 70 cm

Breedte : 397 cm

Kruiphoogte : 260 cm

Officiële thuishaven : Amsterdam

Motor : Mercedes Om 312

Bouwjaar van de motor : 1958

Vermogen van de motor : 90 PK

ENI-nummer :

   

Risico 1922

De Risico is in 1922 door Ate van der Werff in Drachten (Langewijk) gebouwd voor schipper A. Tienstra te Drachten. Voor een zeiltjalk is dat relatief laat omdat al vanaf 1910 de eerste scheepsdiesels werden geplaatst in de vrachtschepen. Daar kwam bij dat de Risico met zijn lengte van net boven de 18 meter aan de kleine kant was om de concurrentie aan te kunnen. Het roefscheepje heeft dus maar relatief kort dienstgedaan als zeilend vrachtschip. Begin jaren dertig is er alsnog een motor ingebouwd.

Na de Tweede Wereldoorlog is (volgens zeggen) het schip omgebouwd tot parlevinker, waarmee levensmiddelen aan varende schippers werden verkocht. In de jaren '70 kwam ook hier een einde aan en is het tjalkje verder onttakeld en omgebouwd tot woonark en omgedoopt tot Astrid.

In 1993 ontdekte de vorige eigenaar, Edwin Peters, verscholen onder de ark een mooi gelijnd casco van een tjalk. Hij kocht het, gaf het haar oorspronkelijke naam weer terug en maakt een begin met de restauratie. De dekken werden hersteld, een mastkoker geplaatst, een nieuwe roef werd gebouwd. Hij maakte nieuwe zwaarden, een roer en bouwde een Mercedes OM312 in.

In 1998 kocht ik de Risico, timmerde het schip in, zette er een mast en giek op en met een nieuw tuig werd de restauratie in 2022 goeddeels voltooid.