Vagabonde 1925

Vagabonde 1925

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: Gebroeders Paans te Roodevaart

Bouwjaar: 1925

Lengte: 3891 cm

Diepgang : 140 cm

Breedte : 506 cm

Kruiphoogte : 425 cm

Officiële thuishaven : Amsterdam

Motor : DAF 575

Bouwjaar van de motor : 1975

Vermogen van de motor : 120 PK

ENI-nummer : 03180001

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Het schip is gebouwd als "Onderneming 1" in 1925 bij Scheepswerf Gebroeders Paans te Roodevaart in opdracht van NV Beurtvaartmaatschappij de Onderneming. Afmetingen 26,24 x 5,05 en 135,310 ton groot. De oorspronkelijke motor was een Kromhout 2- cilinder van 60 pk. Aangezien het schip als rederijschip gebouwd is, is het gebouwd met een kortere roef dan normaal. De eerste meting vond plaats in 1926, het schip kreeg het brandmerk 1 B Brielle 1926.

In oktober 1935 werd het schip verlengd tot 31,46 x 5,06 en 167,294 ton. In september 1964 de tweede verlenging tot 38,91 x 5,06 x 2,20 en 274,812 ton groot. Door deze verlengingen en het leggen van kalffdekken werd het laadvermogen dus verdubbeld. Tegelijkertijd werd de schipperswoning vergroot door de stuurhut boven op de oorspronkelijke roef te plaatsen en van de oude stuurhut extra leefruimte te maken, een zogenaamde dekhut. Behalve tonnen zijn ook de kubieke meters van belang. Daarvoor is de denneboom (waar de luiken op liggen) verhoogd, waarschijnlijk eind zeventiger jaren, en zijn de houten Friese luiken vervangen door een aluminium luikenkap. Door zijn afmetingen kon het schip varen door heel Europa, inclusief de Rijn, en ook naar de kleine kanalen in Frankrijk.

Het schip heeft tot circa 1989 vracht gevaren voornamelijk droge lading als granen, veevoeders, kunstmest, zand en grind. In 1991 kochten de huidige eigenaren dit schip. Zij hebben het omgebouwd tot varend woonschip, waar regelmatig vakantiereizen mee worden ondernomen door heel Europa.