Vela 1902

Vela 1902

Scheepstype: tjalk

Bouwwerf: Van Goor Zwartsluis

Bouwjaar: 1902

Lengte: 2401 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 496

Diepgang : 115 cm

Kruiphoogte : 2400 cm

Officiële thuishaven : Leeuwarden

Motor : Deawoo

Vermogen van de motor : 160 PK

Bouwjaar van de motor : 2006

ENI-nummer : 03160210

Het tjalkschip “Vela” is gebouwd in 1902 bij de werf Van Goor in Zwartsluis.
Het schip heeft in de periode van 1902 tot circa 1975 gevaren als vrachtschip hoofdzakelijk in de binnenvaart. Eerst voer het als zeilschip en daarna als gemotoriseerd vrachtschip. Het schip is gebouwd met een bruto tonnage van 142 ton.
In de periode tussen 1952 tot 1973 is het schip uitgerust met een 1 cilinder gloeikop motor van het merk Ha Es. Later is deze motor vervangen door een 5 cilinder Kromhout motor. In deze periode is ook de romp aangepast met een zogenaamd kalfdek, waardoor de bruto tonnage vergroot werd tot 155 ton. Er zijn helaas geen originele meetbrieven meer. De bovenstaande gegevens zijn uit het kadaster.
In 1975 is de motor eruit gehaald en sindsdien is het schip als woonschip gebruikt.
In 2007/2009 is het schip voor het laatst aangepast. Door de plaatsing van de mast en bijbehorende tuigage in 2011 is het weer een zeilende tjalk geworden. Momenteel zeilen we de Vela zonder kluiverboom. De oppervlakte van het grootzeil samen met de fok is ca 180 m2. In de tijd dat dit schip voer als zeilend vrachtschip was het zeiloppervlak aanzienlijk minder.
De romp en het dek zijn nog origineel. Zichtbaar zijn alle geklonken brede huidgangen aan de buitenkant. Meer “smids werk” en minder klink werk. Typisch voor de zogenaamde “Groninger tjalk”. Verder zichtbaar zijn de metingsmerken die in de loop der jaren zijn in gebeiteld, deze zijn te zien voor en achter de zwaarden. En ook de diepgangsmerken aan de voor- en achtersteven.