Vrede 1948

Vrede 1948

Scheepstype: kotter

Bouwwerf: Wilh. Sielaff, Büsum (D)

Bouwjaar: 1948

Lengte: 1666 cm

Diepgang : 220 cm

Breedte : 509 cm

Kruiphoogte : 540 cm

Officiële thuishaven : Groningen

Motor : MWM 518 RHS

Bouwjaar van de motor : 1964

Vermogen van de motor : 175 PK

ENI-nummer : 02704550

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Op 19 september 2000 verging de CUX 20 “Frieden” voor Cuxhaven. Wind ZO 7-9, golfhoogte ongeveer 2 m. De schipper, enige opvarende, verdronk. De “Frieden” viste in die jaren met ankerkuil in de Elbe. Het schip ligt daarbij voor anker en de kuilen (netten) hangen aan weerszijden van het schip aan lange bomen die op hun beurt aan een hoge mast hangen. De stroom moet het werk doen. Gezien de forse diepgang en de 1,25 m grote werkschroef was het schip vermoedelijk voor een andere vorm van visserij, verder op zee, gebouwd.
Na de berging werd het schip aangekocht door een containerhandelaar uit Hamburg, die er een “Sportboot” van wilde maken. Hij liet de motor en keerkoppeling reviseren en verwijderde de visbun. In 2005 gaf hij het project op, waarna de huidige eigenaar het met zeezand en al overnam.

Uit respect voor de oorspronkelijke naam (“Frieden”, zo kort na WO II) en voor de Nederlandse vlag heet het schip nu “Vrede”. Het heeft een grote buiskap gekregen naar het voorbeeld van Deense kotters en ook Nederlandse hekkotters uit de jaren ‘70. De kleurstelling is eveneens fris Deens; de lichte kleuren nemen weinig zonnewarmte op en uiteindelijk is Büsum ook drie eeuwen Deens geweest.
De lange buiskap biedt verrassend veel woonruimte, die zo goed geïsoleerd is dat een kleine propaankachel of zelfs elektrische verwarming in de winter volstaat.
Mensen zijn geen vracht. Daarom heeft de salon onder de stuurhut betrekkelijk veel glas.