Vrij 1898

Vrij 1898

Scheepstype: overige (motor)

Bouwwerf: J. van Goor, Zwartsluis

Bouwjaar: 1898

Lengte: 17500 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 420

Diepgang : 110 cm

Kruiphoogte : 280 cm

Officiële thuishaven : Kiel

Motor : DAF 575

Vermogen van de motor : 86 PK

Bouwjaar van de motor : 1960

ENI-nummer : NA

Bolpramen werden meestal gebouwd van hout maar deze is van ijzer. De bolpraam vertoonde niet de typische kenmerken van de praam en werd wegens de verwantschap met de tjalk ook wel bij de tjalken gerekend. Dit gold ook voor de spitspraam of rivierpraam. Anders dan de meeste praamsoorten had de bolpraam wel een roef.
Het schip heette eerst “De Adelaar” en voer door Drenthe en Groningen. Het was een gesterkt plat vaartuig met rechte zijden, dat voor het vervoer van stro, turf, steenkolen, aardappelen, bieten en allerlei grondstoffen werd gebruikt.
De eerste meting vindt plaats in 1918 in Zwolle en het schip wordt als bolschip geregistreerd. Van de historie van de eerste zeventig jaar is helaas weinig bekend maar het schip zal veel vracht vervoerd hebben in Groningen, Friesland en Drenthe.
Rond 1970 is begonnen om het schip om te bouwen tot recreatieschip. De uitvoering is verschillende keren gewijzigd. Het schip heeft een robuuste en overbekende DAF 575 motor die al meer dan 40 jaar het schip voortstuwt. De romp is voor een deel gedubbeld.
Rond het jaar 2000 heeft de bolpraam een Belgische registratie gekregen en is vervolgens lang te vinden geweest in België en Frankrijk.
Het schip heeft door de jaren verschillende namen gehad, in 1983 heette het schip “Vrouwe Theodore” en later in 2008 werd het schip tot “Vrij” omgedoopt. Het schip is verder aangepast tot varend woonschip en is nu ruim 20 jaar permanent bewoond. Deze 35 ton zware bolpraam is nu meer dan 120 jaar actief.