Waterman 1930

Waterman 1930

Scheepstype: sleper

Bouwwerf: Van Goor en Spiekman te Zwartsluis

Bouwjaar: 1930

Lengte: 1409 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 345

Diepgang : 145 cm

Kruiphoogte : 325 cm

Officiële thuishaven : Elburg

Motor : Industrie 3vd5

Vermogen van de motor : 90 PK

Bouwjaar van de motor : 1939

ENI-nummer : 2304573

Het verhaal van het schip:
Opdrachtgever voor de nieuwbouw van de motorsleepboot was Johannes Pikaart te Rotterdam. De bij nieuwbouw geïnstalleerde motor was een 4-tact BUB dieselmotor van 60 pk.
De motosleepboot is tewatergelaten op 15-01-1930 en gedoopt met de naam “Elihen”. Van 1930 tot 1936 is met de boot door J. Pikaart door heel Nederland gesleept. De BUB motor moest er flink aan trekken. In 1940 was de vermoedelijk versleten BUB dieselmotor vervangen door een nieuwe Industrie diesel van het type 3VD5.
In de jaren 50 en 60 heeft de boot gesleept door heel Nederland, vooral op de Maas rond Luik en Maastricht. Op de Maas werden onder meer schepen tot 2000 ton, de Van Driel sleepkasten, geladen met kolen, gesleept van Weurt naar de kolencentrale te Buggenum(Roerond). Ook zijn er Kempenaars gesleept van Rotterdam naar het Ruhr (Duisburg). In de omgeveing van Rotterdam werden er ook bakken mee gesleept.
Het houten berghout is in de jaren 60 compleet vernieuwd in staal en wat forser geworden. Hierdoor zijn de breedte en de lengte van de sleepboot iets toegenomen. In de jaren 70 is de sleepboot stilgelegd in Maastricht en diende alleen nog voor bewoning.
De Industrie is in 1989 grondig ondezocht door de Firma Terlouw em bleek in een uitstekende conditie. Er werd gezegd: “Die verslijt U niet meer en Uw zoon ook niet”. Nadien is de motor zorgvuldig behandeld en onderhouden. Ook bij een inspectie bij de Firma Terlouw in 2007 bleek de Industrie in uitstekende staat. De sleper wordt nu alleen recreatief gebruikt.