Welvaart 1910

Welvaart 1910

Scheepstype: aak, klipper, overige (zeil)

Bouwwerf: De Boer Oude Pekela

Bouwjaar: 1910

Lengte: 2410 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 470

Diepgang : 80 cm

Kruiphoogte : 390 cm

Officiële thuishaven : Oude Pekela

Motor : Daf 615

Vermogen van de motor : 120 PK

Bouwjaar van de motor : 1975

ENI-nummer :

In juni 1910 is het schip van stapel gelopen op de werf van J. De Boer te Oude Pekela. Het schip was toen ongeveer 107 ton en werd te boek gesteld onder nmr.3222 winsch 1910, meetbrief W 561 N en meet 24,02x4,85x1,5.
Gebouwd als “Welvaart” en de schipper/eigenaar werd D. Dodde van Veendam.
Hij verkocht het schip op 7 augustus 1911 aan de Groninger schipper S. Jonker voor een bedrag van 4000,- gulden.
Jonker heeft er 6 1/2 jaar mee gevaren en daarna verkocht aan de gebroeders H. en A. Boerée uit Oude Pekela, de naam werd veranderd in “Vrouwe Tecla”.
De nieuwe eigenaars verkochten het schip 2 jaar later in 1920 voor 13000,- gulden aan A. Hoogeveen, schipper te Doesburg en werd de “Presto” genoemd.
Wanneer het schip in 1928 opnieuw te boek wordt gesteld blijkt dat J. Van der Wal de nieuwe eigenaar is.
In 1932 vindt er een verbouwing plaats, vermoedelijk de inbouw van een motor. In 1948 wordt het schip opnieuw ingemeten en meet nu 102,5 ton en wordt omschreven als een motorklipperaak.
De motor is een 24 pk 2 cilinder Deutz-Brons ruwoliemotor.
In 1954 neemt G. Van der Wal het schip van zijn vader over.
Vanaf de vijftiger jaren heeft het schip als motorschip gevaren zonder mast of zwaarden, een doortrokken den die tevens verhoogd werd en voorzien van een een stalen roer met stuurwerk en een klein stuurkastje.
De Deutz-Brons werd vervangen door een 1 cilinder 27 pk Rennes uit 1928.
In 1974 is het schip gekocht door Jan Pieter Jansen die een begin heeft gemaakt met de restauratie.
J. Schakenbos en C. Wisse hebben de restauratie doorgezet die in 1995 overgenomen is door de huidige eigenaars Pepijn Hijdra en Mariette Bloemer.
Inmiddels is het schip na 70 jaar weer volledig onder zeil onder de eerste naam “Welvaart”.