Zes Broeders 1909

Zes Broeders 1909

Scheepstype: tjalk

Bouwwerf: De Jong, Ruischerbrug

Bouwjaar: 1909

Lengte: 2613 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 526

Diepgang : 100 cm

Kruiphoogte : cm

Officiële thuishaven : NA

Motor : Kromhout 8 TS 117

Vermogen van de motor : 150 PK

Bouwjaar van de motor : 1969

ENI-nummer : 02331955

De Zes Broeders liep in 1909 onder deze naam van stapel op de scheepswerf Weduwe Ype de Jong in Ruischerbrug te Groningen. Het is één van twee koftjalken die deze werf gebouwd heeft. Het schip heeft tot de Tweede Wereldoorlog in de kustvaart gezeten waarbij het vaargebied zich uitstrekte tot het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië met uiteenlopende soorten lading.
Eerst als volwaardig zeilschip en na de motorisering in 1924 met een tweecilinder Bronsmotor en een verkleinde tuigage als motorschip met hulpzeilen. Tot 1930 voer zij onder de eerste schipper Kornelis Bootsman uit Delfzijl regelmatig op Londen (de officieuze thuishaven in die periode). Daarna heeft het schip voor de reders Wagenborg en Carebeka gevaren onder de namen Eclecta en Riebo.
In de oorlog is het schip gevorderd geweest door de bezetter en heeft het spernetten getransporteerd naar Noorwegen om vijandige onderzeeërs de toegang tot de fjorden te ontzeggen. Na repatriëring heeft zij nog een korte periode in de binnenvaart gezeten waarna de verbouwing tot kantoorschip plaatsvond. Eerst nog in Nederland maar daarna naar het Duitse Hooksiel waar zij jarenlang dienst deed als kantoor van een sportvisbedrijf.
Uitgewoond en vervallen kwam het schip uiteindelijk via enkele omzwervingen in 2007 in het bezit van de huidige eigenaar die haar weer herstelt naar de oorspronkelijke staat. Het complete vlak en kimmen zijn in 2009 vernieuwd. Het gedeelte boven water wordt op dit moment aangepakt. Dit gebeurt zoveel mogelijk in klinkwerk in samenwerking met Ando Heijnis van Scheepswerkerij de Hoop in Arnhem.
De voortstuwing vindt nu plaats door een Kromhout motor uit 1969 van het type 8-TS-117 die 150 pk levert bij 1500 toeren. Deze motor heeft oorspronkelijk dienst gedaan als noodstroomaggregaat in een ziekenhuis in Leiden. In de komende jaren wordt het schip weer volledig getuigd en lonken verre zeilreizen naar onbekende bestemmingen.