Ambiorix 1911

Ambiorix 1911

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: Boom

Bouwjaar: 1911

Lengte: 3000 cm

Diepgang : 100 cm

Breedte : 498

Kruiphoogte : 345 cm

Officiële thuishaven : Amsterdam

Motor : Daf 1160

Bouwjaar van de motor : 1970

Vermogen van de motor : 170 PK

ENI-nummer : 06400012

   

Ambiorix is ​​haar oorspronkelijke naam, vernoemd naar de grote Belgische koning Ambiorix, in 1918 veranderde haar naam in Babo, in 1919 veranderde haar naam in Mathilde, in 1925 veranderde haar naam in Constance, in 1941 veranderde haar naam in Jose, in 1969 haar naam veranderd in Salou, en in 1986 veranderde haar naam in terug naar Ambiorix.

Ze werd oorspronkelijk gebouwd in Boom in België in 1911 van geklonken ijzeren constructie en had een 3 cilinder dieselmotor gemonteerd, als stukgoederend schip voor een klein bedrijf. Ze was een van de drie schepen gebouwd volgens hetzelfde ontwerp. Ze hadden allemaal geen kapiteinscabine / roef aan de achterkant, dit is een belangrijk kenmerk van Ambiorix omdat ze nog steeds haar oorspronkelijke vorm behoudt en niet is gewijzigd, behalve dat de hoofdcabine is gemonteerd waar het laadruim zich bevond. De voorkajuit op Ambiorix bevat nog wat van het originele hout en houtsnijwerk van de originele bemanningscabine toen ze in de handel was.

De reden voor geen hut achterin is omdat ze 24 uur per dag zou werken met een wisselploeg, die in een voorkajuit sliep. Dit was zodat de motor hun slaap niet verstoorde terwijl ze niet in dienst waren, terwijl als de het schip was van traditioneel ontwerp zoals de Luxemotor, dan zou de motor in de nabijheid van de cabine de bemanning buiten dienst storen. Plus dit betekende ook dat de motor verder naar achteren kon worden gemonteerd, waardoor het werken in het stuurhuis stiller was tijdens dienst, waarbij het achterdek van het schip ook voor vracht wordt gebruikt en het laadvermogen vergroot.

Ambiorix werd oorspronkelijk op 25M gebouwd en werd enige tijd rond de Tweede Wereldoorlog verlengd tot 30M, en werd in de handel gebruikt tot ergens in de jaren ‘80. Toen werd ze ontmanteld als een vrachtschip en omgebouwd tot wat ik denk dat een hotelschip was.

Dit is waar ik niet zeker ben van haar latere geschiedenis, de vorige eigenaar heeft 27 jaar op haar gewoond, en samen met zijn latere partner voer het schip over de hele continentale waterwegen, hij en Ambiorix waren vrij goed bekend in Europa. Ze vonden een ligplaats in Aigues Mortes in Zuid-Frankrijk, waar Ambiorix uiteindelijk een paar jaar zou blijven wonen omdat zijn gezondheid zo verslechterd was dat hij niet langer op het schip kon varen, en ze kochten een eigendom in de stad en brachten tijd tussen het schip en het huis, tot de eigenaar voor mij haar in 2018 kocht en naar België verhuisde. Ze heeft vier jaar in Diksmuide gelegen en woont nu op IJburg in Amsterdam.