Hoop op Zegen 1915

Hoop op Zegen 1915

Scheepstype: luxemotor

Bouwwerf: De Roos & Van der Meijden, Leeuwarden

Bouwjaar: 1915

Lengte: 2130 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 320

Diepgang : 90 cm

Kruiphoogte : cm

Officiële thuishaven : NA

Motor : DAF DF615

Vermogen van de motor : 120 PK

Bouwjaar van de motor : 1976

ENI-nummer :

De Hoop op Zegen werd in 1915 gebouwd in Leeuwarden en was aanvankelijk voorzien van een twaalf PK Kromhout gloeikopmotor. De oorspronkelijke lengte was 19.38 meter, bij een laadvermogen van 35 ton. In 1966 werd het schip twee meter verlengd bij scheepswerf Ravenstein in Leidschendam. Het laadvermogen steeg daarmee naar 41 ton.
De oorspronkelijke Kromhout is ooit vervangen door een 30 pk JP3 Lister. Deze werd op zijn beurt in 1983 vervangen door Daf DF615 van 120 pk, die nog steeds dienst doet.
Het schip voer eerst in Friesland en werd later verkocht naar het Westland, vanwaar het geheel Noord- en Zuid-Holland en Zeeland bevoer met allerlei grondstoffen voor de tuinders in het Westland. Vanaf de veilingen in het Westland werden groenten en fruit naar de markten in Zuid- en Noord-Holland gebracht. Vanuit Zeeland werden aardappelen aangevoerd. Ook werden glaskisten en grote hoeveelheden hout voor de kassenbouw in het Westland vanaf zeeschepen in Rotterdam en Amsterdam getransporteerd.
In 1970 kwam het schip in handen van Aad van der Gaag in Maasland. Het bleef nog acht jaar vracht varen, te weten potgrond van Vinkeveen naar het Westland. Daarna werd het verkocht aan de feitelijke schipper en zijn vrouw, die er nog decennia voor hun plezier mee hebben gevaren in Nederland, België en Duitsland.
In januari 2021 werd het overgenomen door de huidige eigenaar, Riccardo Colagé, die aan boord woont en de Europese wateren zal blijven bevaren.