My Fair Lady 1942
Scheepstype: sleper
Bouwwerf: Bijlsma, Wartena
Bouwjaar: 1942
Lengte: 1805 cm
Diepgang : 195 cm
Breedte : 460 cm
Kruiphoogte : cm
Officiële thuishaven : Arnhem
Motor : Industrie 4VD6A
Bouwjaar van de motor : 1947
Vermogen van de motor : 240 PK
ENI-nummer : 02005977
Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.
Deze sleepboot is in of net voor de oorlog voor een particulier gebouwd. Wat er tot 1945 mee is gebeurd is helaas onbekend.
Vermoedelijk is het schip in de oorlogsjaren ergens in Zeeland gezonken en in opdracht van het Bureau Oorlogsbuit weer gelicht. Door een gebrek aan schepen bij de Rijkspolitie te water is het hieraan overgedragen, en wordt het in 1945 op de werf in Enkhuizen hersteld. Het schip vaart dan onder de namen RP74 en RP 22 als surveillancevaartuig in Enkhuizen en Harlingen. Vanaf 1960 doet het dienst onder de naam RP 9 vanuit Amsterdam. In de strenge winter van 1963 vriest de eerste motor, een MWM, kapot waarna het schip uit de vaart wordt genomen.
Vanaf 1964 komt het schip weer in particuliere handen, een Industrie motor wordt geplaatst. Tot eind jaren ‘80 vaart het als sleepboot met diverse eigenaren, waarbij het ook te zien is in een Unox rookworst reclame.