Neros 1952

Neros 1952

Scheepstype: dienstvaartuig, sleper

Bouwwerf: van der Molen, Zaandam

Bouwjaar: 1952

Lengte: 1920 cm

Dit schip beschikt over een spandoek waarmee het “verhaal van het schip” in de haven kan worden gepresenteerd.

   

Breedte : 420

Diepgang : 150 cm

Kruiphoogte : 270 cm

Officiële thuishaven :

Motor : Kromhout

Vermogen van de motor : 96 PK

Bouwjaar van de motor : 1952

ENI-nummer : 02007922

De Neros was als Shipdock IX in dienst van de Amsterdamse Dokmaatschappij. Voer daar als werkschip en omdat de werf slechts per schip bereikt kon worden, werd er 's morgens personeel mee opgehaald en teruggebracht aan het eind van de werkdag. De Shipdocks zijn in een serie gebouwd met elk een opvolgend nummer. De Neros is gebouwd door Van der Molen en Zoon in Zaandam in 1952. De originele motor, een Kromhout 8 cilinder lijnmotor type 8GS nummer 16520, zit er nog steeds in. Een bezoek aan het Kromhout museum in Amsterdam is de moeite waard!
Hoewel de pk’s (96 pk) misschien niet aanspreken in de huidige tijd, is de kracht van het schip ruim voldoende voor zijn werk en nu als recreatievaartuig. De hydraulische boegschroef is later aangebracht, evenals de werkkraan.
Achter de Kromhout staat een Brevo keerkoppeling.
De waterverplaatsing is bijna 40 ton, De Neros is CVO/CBB plichtig. Later zijn er ook kimkielen aangebracht, wat het schip geschikt maakt tot droogvallen zoals in het Waddengebied.
Zoals op oude foto's te zien is, is de stuurhut verlengd (deze was eerst een zogenaamde dagcabine, want de schipper was elke avond gewoon thuis). De pantry beneden is omgebouwd tot een living met keuken, toilet en douche; voorin is de tweepersoonshut, van de dinette en de tafel in de stuurhut zijn 4-5 slaapplaatsen te creëren.